Waarom moet of wil men auto´s zolange rijden tot de motors echt versleten zijn, met hoger risico op pannes en dan extra kosten?
Mijn Mercedes-Benz 200 D van 1983 heeft een veel geringer risico op pannes dan heel wat moderne computers op wielen. Van vrijwel geen enkele werd de motor geopend bij minder dan 400.000 km, sommigen haalden 800.000 km.
Je kan ook aan preventief onderhoud doen. Om een onderdeel te vervangen dat het gaat laten afweten, hoef je niet te wachten tot je ermee in panne valt.
Zolang het koetswerk nog in goede staat is, is zijn de herstellingen aan een oude wagen altijd goedkoper dan het waardeverlies van een nieuwe wagen. Koetswerkherstellingen zijn te duur om economisch verantwoord te zijn bij een oude wagen.
Vergeet ook niet dat onderhoud, en vooral herstellingen, bij een moderne wagen een veelvoud kosten van wat ze bij een oudere wagen kosten.
(probeer maar eens een auto te verkopen die -meer dan normaal- olie verbruikt omdat de motor versleten is)
Zo worden er elke dag duizenden verkocht. De verkoper vertelt niet dat de wagen abnormaal veel olie verbruikt hoor. Je moet natuurlijk geen auto proberen te verkopen die olie staat te zijken terwijl hij stilstaat.
En dat een moderne turbodiesel -die evenveel PK´s haalt per cc dan een turbobenzine- in de regel altijd langer meegaat is ook niet meer waar, dit bij dezelfde behandelingswijze natuurlijk.
De diesel is niet meer de atmosferische diesel van de jaren 80 hé, die 60 PK uit 2000 cc halen, nu halen ze pakweg 3 maal zoveel uit 2000 cc.
Michel, denk nu toch eens na.
Mijn Mercedes-Benz 200 D heeft een 2000 cc en een maximum vermogen van 60 PK. Als ik er nog maar tegen zijn topsnelheid van 130 km/h mee rijdt, haalt hij dus het onderste uit de kan.
Steek nu in diezelfde wagen een moderne 2000 cc met een maximum vermogen van 180 PK. Als je daar tegen 130 km/h mee rijdt, ontwikkelt die motor ook maar 60 PK, amper 1/3 van zijn maximum vermogen. Mijn BMW X3 met een 2000 cc draait bij 130 km/h amper 2.000 toeren per minuut, waarom zou die niet lang meegaan? Met zijn 183 PK haalt hij 210 km/h, maar dat doe ik haast nooit.
Maar als je die moderne motor in een moderne kar steekt, dan moet hij nog minder PK ontwikkelen bij dezelfde snelheid. Want die moderne kar biedt veel minder luchtweerstand (uiteraard ten koste van de veiligheid en het comfort).
Komt daar nog bij dat moderne materialen en productiemethodes met veel kleinere spelingen de levensduur aanzienlijk verlengen.