Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Jari op woensdag 02 februari 2011 - 14:29:24
-
Inazuma, vertel me eens wat meer over jouw technieken aub! :)
(http://gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=8&t=12719)
-
via heb ik dit eens gelezen:
http://www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc
vanaf page 10... vertrekken op een "lichte helling"...
ze maken een duidelijk verschil als je met een diesel rijdt of met een benzine... :o
blijkbaar heb je bij een ´diesel´ geen handrem nodig, zelfs geen gas...
wat voor ´oerdiesels´ zijn dat Mercedes 300D ofzo ? ??? ::)
amai, bij onze auto´s thuis is het wel eerder andersom (bij ´lichte hellingen´).
een turbodiesel die niet op voldoende toerental gehouden wordt (om voor de nodige turbodruk te zorgen) heeft minder koppel of trekkracht als een zuiger-benzinemotor met dezelfde zuigerverplaatsing. Ook omdat de overbrengverhouding altijd langer is bij een diesel (meer kmh bij 1000 t/min in 1e versnelling))
:D Lijkt wel cynische humor...
En dan die titel De Rijprof... ;D
toch even c/p hoort blijkbaar niet bij humor...
Vertrekken op een helling (Terug naar inleiding) - © www.derijprof.be
Als je auto op een helling staat, moet je de rem indrukken of de handrem opzetten, anders bolt je auto achteruit.
- Rij je met een dieselmotor kun je vertrekken op een lichte helling zonder gasgeven en het rempedaal gebruiken.
- Rij je met een benzinemotor en je wilt vertrekken op een lichte helling moet je steeds de handrem gebruiken zodat je met rechtervoet al op voorhand wat lichte gas kunt geven. (een benzinemotor heeft wat minder trekkracht op lage toerentallen)
- Rij je met een benzine of diesel en je wilt vertrekken op een steile helling moet je steeds de handrem gebruiken zodat je met rechtervoet al op voorhand wat lichte gas kunt geven.
Begin eerst op een lichte helling en als je dat kunt zoek je een steilere helling.
Oefening: met het rempedaal.
je rijdt met een diesel en je wilt vertrekken op een lichte helling.
Stop op de lichte helling. Hou je rem ingedrukt. Neem de 1ste versnelling.
Laat je koppelingspedaal opkomen tot aan het aangrijpingspunt (het punt waar je koppeling begint te pakken) dat is het punt waarbij je voelt dat je auto wil vertrekken en het toerental licht zakt omdat de motor belast wordt.
Pas als je een lichte aangrijping krijgt op de wielen kun je de rem loslaten.
Hou je voet aan het koppelingspedaal stil in deze positie op het aangrijpingspunt en geef ook licht gas. Je auto zal dan langzaam beginnen vertrekken.
Als je auto een beetje op gang komt, kun je het koppelingspedaal iets hoger brengen terwijl je het gasgeven wat vermeerdert en als je echt goed begint vooruit te rijden (ongeveer 8 km/u, iets sneller dan stapvoets) haal je je koppelingspedaal helemaal omhoog terwijl je het gasgeven nog wat meer vermeerdert.
Ongeveer zoals je vertrekt op een horizontale weg, maar dan extreem trager.
Oefening: met de handrem.
je rijdt met een benzine en je wilt vertrekken op een lichte helling.
of
je rijdt met een diesel of benzine en je wilt vertrekken op een steile helling.
Stop op de helling. Hou je rem ingedrukt en zet de handrem op.
Neem de 1ste versnelling. Laat je rempedaal los zodat je licht gas (ongeveer 1500 t/m) kunt geven en hou dat toerental constant.
Laat je koppelingspedaal opkomen tot aan het aangrijpingspunt (het punt waar je koppeling begint te pakken) dat is het punt waarbij je voelt dat je auto wil vertrekken en het toerental licht zakt omdat de motor belast wordt.
Pas als je een lichte aangrijping krijgt op de wielen kun je de handrem afzetten.
Hou je voet aan het koppelingspedaal stil in deze positie op het aangrijpingspunt terwijl je ook licht gas blijft geven. Je auto zal dan langzaam beginnen vertrekken.
Als je auto een beetje op gang komt, kun je het koppelingspedaal iets hoger brengen terwijl je het gasgeven wat vermeerdert en als je echt goed begint vooruit te rijden
(ongeveer 8 km/u, iets sneller dan stapvoets) haal je je koppelingspedaal helemaal omhoog terwijl je het gasgeven nog wat meer vermeerdert.
Ongeveer zoals je vertrekt op een horizontale weg, maar dan extreem trager.
Je moet de juiste dosering vinden met de koppeling, niet te weinig (of je bolt achteruit) en niet te veel (of je valt stil), juist genoeg dat je auto een lichte trekkracht heeft zodat je heel traag kunt vertrekken.
In het kort: laat pas de rem (of handrem) los als je auto licht trekt.
- page 10 -
Dieselland België ; dat het zo erg gesteld is met de onwetendheid over (turbo) benzinemotoren, en soepele benzinemotoren bij laagste toerentallen, had ik niet gedacht.
-
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen in neutraal.
Bij remmen op de motor moet je voordien langer gas geven, en dat is altijd meer dan aan stationair toerental.
Op het examen zien ze dat niet graag (lees : je buist ervoor)
???
Uitbollen in neutraal ? Waar is je controle dan ?
Buizen omdat je op de motor remt ??? OK, in ons vlakke Vlaanderen moet je niet écht op de motor remmen, maar wat aanzien ze als "remmen op de motor" ? Als je geen gas meer geeft maar gewoon in vitesse blijft staan, dat is niet wat ik versta onder remmen op de motor
-
Sorry hoor Michel, maar dat document is echt wel een goede basis voor mensen die met hun ouders leren rijden. Tenminste, dat is mijn mening erover! Het is in elk geval beter dan niks en maar wat aanmodderen en dan met een heel verkeerde remtechniek afkomen....
(En dat is geen aanval op jou, maar gewoon algemeen. Ik merk dat er wel vaker negatieve reacties zijn op GRO of De Rijprof, maar hun activiteiten zijn nog altijd beter dan niks, vind ik.)
-
Maar huh, vertrekken op een lichte helling zonder gas te geven? :P
@ Inazuma: Ik wou eigenlijk graag wat meer uitleg over die "hypermiling" technieken die je vernoemt.
-
Sorry hoor Michel, maar dat document is echt wel een goede basis voor mensen die met hun ouders leren rijden. Tenminste, dat is mijn mening erover! Het is in elk geval beter dan niks en maar wat aanmodderen en dan met een heel verkeerde remtechniek afkomen....
(En dat is geen aanval op jou, maar gewoon algemeen. Ik merk dat er wel vaker negatieve reacties zijn op GRO of De Rijprof, maar hun activiteiten zijn nog altijd beter dan niks, vind ik.)
OK, Jari ik volg je 100% . Het is beter dan niks. ;)
Maar dan zou ik als naam nemen: De Rijamateur
Maar men kan toch zomaar niet veralgemenen wat de soepelheid van motorentypes betreft.
Waar halen ze het uit ?
Daarom dat ze hier in diesel-Be bijna altijd diesels kopen (80 % nieuw-ingeschreven auto´s) dwz ca. 30 % zou beter af zijn met een relatief zuinige benziner...
-
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen in neutraal.
Onzin, maakt geen verschil, behalve op oude auto´s zonder digitale ´gasmengselregeling´, ttz dit zijn auto´s zonder electronisch geregelde katalysator (cfr. lambdasonde).
Volgens de Duitse wiki worden zulke oude motortechnieken sinds midden 90´s niet meer gemaakt.
En, als ik me niet vergis, sinds de verplichte Euronorm 2 vanaf 1 januari 1996.
Euro II, Euro 2, Euro2 of EC 96 (Europese richtlijnen 94/12/EC, 96/69/EC en 91/542/EEC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in 1995 van kracht werd.
Europese emissiestandaard voor Passenger Cars (Categorie M1*), g/km
Emissiestandaard Datum CO HC HC+NOx NOx PM
Diesel
Euro I† July 1992 2.72 (3.16) - 0.97 (1.13) - 0.14 (0.18)
Euro II, IDI Jan. 1996 1.0 - 0.7 - 0.08
..
Benzine
Euro I† July 1992 2.72 (3.16) - 0.97 (1.13) - -
Euro II Jan. 1996 2.2 - 0.50 - -
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit
http://de.wikipedia.org/wiki/Steuerger%C3%A4t
Zu Beginn der elektronischen Motorsteuerung wurden sie vornehmlich bei Zündungen eingesetzt, seit 1987 werden sie auch zur elektronischen Regelung von Dieselmotoren verwendet. Etwa seit Mitte der neunziger Jahre wurden mechanische Regelkonzepte bei Verbrennungsmotoren nahezu vollständig durch elektronische Steuergeräte verdrängt
http://www.motorlexikon.de/?I=1829
http://www.motorlexikon.de/?I=1839
enz...
-
Ahaaaa, Ina wordt gepakt op het verschil rijtechniek vs hypermiling.
De zuinigste methode om een rood licht te naderen, is door de versnellingsbak in zjin vrijloop te zetten en de motor uit te zetten.
De veiligste techniek is door enkel gas te lossen.
Door enkel gas te lossen gaat je totale uitbolafstand korter zijn door de remwerking van de motor, dus om even ver te kunnen rijden moet je ook een afstand overbruggen door het gaspedaal ingeduwd te houden. Als je meerdere kilometers ver kan voorzien dat je moet gaan stoppen kan je idd denken dat je best de motor uitzet en uitbolt. Maar dat is niet zo veilig als je plots moet reageren :).
-
Ahaaaa, Ina wordt gepakt op het verschil rijtechniek vs hypermiling.
Ina ?
Door enkel gas te lossen gaat je totale uitbolafstand korter zijn door de remwerking van de motor
Aha, nu lees ik het pas goed. ;D Gepakt :D
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen
En als je dan echt zuinig wil zijn zet je de motor af bij het laaaaang uitbollen... (wel anders geen domme dinges doen ;))
-
En dan die titel De Rijprof... ;D
Inderdaad, Michel, ik heb van die gast al stoten gezien die alles behalve professioneel zijn.
Maar dan zou ik als naam nemen: De Rijamateur
Zeg dat wel.
Ik merk dat er wel vaker negatieve reacties zijn op GRO of De Rijprof, maar hun activiteiten zijn nog altijd beter dan niks, vind ik.
Inderdaad: met "beter dan niks" is meestal wel alles gezegd. In andere gevallen zouden ze beter niks doen dan dingen te verkondigen om de mensen te doen verongelukken.
-
De zuinigste methode om een rood licht te naderen, is door de versnellingsbak in zjin vrijloop te zetten en de motor uit te zetten.
De veiligste techniek is door enkel gas te lossen.
En de onveiligste techniek is het rode licht ook nog eens te negeren... ;D :-X
-
Uitbollen in neutraal ?
Yep.
Waar is je controle dan ?
Er is iets minder stabiliteit in bochten, maar bij normale snelheden zit je nog ruim binnen de veiligheidsmarge.
Ik betwijfel zelfs of de meeste mensen er iets van zullen merken.
Buizen omdat je op de motor remt ???
Neen.
Omdat je dat NIET doet.
Als je geen gas meer geeft maar gewoon in vitesse blijft staan, dat is niet wat ik versta onder remmen op de motor
Toch is het dat hoor. ;)
Je kan terugschakelen, maar dat hoeft niet.
Door niet terug te schakelen en in een hogere versnelling te blijven, moet je ook van verder af beginnen vertragen.
-
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen in neutraal.
Onzin, maakt geen verschil, behalve op oude auto´s zonder digitale ´gasmengselregeling´, ttz dit zijn auto´s zonder electronisch geregelde katalysator (cfr. lambdasonde).
Nee hoor, het maakt wel degelijk verschil. ;)
-
De zuinigste methode om een rood licht te naderen, is door de versnellingsbak in zjin vrijloop te zetten en de motor uit te zetten.
Inderdaad.
En er zijn er ook die dat dus effectief doen.
Met elektrische stuurbekrachtiging - of gewoon zonder - en met een extra vacuumtankje om de remwerking langer te behouden want die valt weg zonder motor.
Zo zot ben ik niet, maar ik heb wel eens gekeken wat dat geeft, zo zonder motor.
Zonder stuurbekrachtiging valt er amper te draaien en die is meteen weg.
Rembekrachtiging werkt nog even, maar is vrij snel verdwenen.
Dat leert me ook dat als ooit de motor uitvalt, ik 1 kans heb om op een redelijke afstand te stoppen (op de motor gaat het altijd een tijd duren).
De veiligste techniek is door enkel gas te lossen.
Klopt, daarbij het je het meeste controle en de meeste opties als er iets gebeurt.
Vandaar dat het zeker niets is voor beginnende bestuurders.
-
@ Inazuma: Ik wou eigenlijk graag wat meer uitleg over die "hypermiling" technieken die je vernoemt.
Da's een hele set trukjes om zo weinig mogelijk te verbruiken.
Gooi zoveel mogelijk gewicht uit je kar - zeker als je veel stadsverkeer doet.
Fietsenrekken, bagagedragers op het dak (zelfs de rails in langsrichting op station wagens) : weg er mee.
Monteer banden met lage rolweerstand als je nieuwe banden nodig hebt.
Parkeer zo dat je bij het vertrekken niet meer moet gaan manoeuvreren.
Rij trager - zeker op de snelweg. Je gemiddelde gaat zelfs amper naar beneden als je het goed doet. ;D
Hou op vlakke wegen de snelheid er in - versnellen kost brandstof. Versnel bergaf als je kan, en vermijdt het bergop.
Gebruik cruise control als je die hebt - behalve bergop.
Laat de snelheid bergop licht teruglopen, en win die bergaf weer terug.
Uitbollen in neutraal ipv remmen op de motor.
Gas geven zodanig dat je voldoende versnelt om de volgende snelheids-veranderende situatie (bocht, afslag, C43 e.d. , drempel, ...) nog te halen, en laat je kar uitbollen in neutraal tot je daar bent.
Zoek de meest efficiente snelheden in elke versnelling voor je motor/auto combinatie.
Een paar km/u kunnen een stevig verschil maken.
100 (5) en 75 (4) of 50 (3) op teller is bij mij erg zuinig. Trager is het verbruik hoger - tenzij het bergaf gaat.
Dat gedoe met de smog aan 90-95 is voor mij een rotsnelheid. Te traag in 5, teveel toeren in 4.
Schakel redelijk snel op - maar je moet in de hogere versnelling nog redelijk vlot kunnen versnellen.
Gaspedaal niet helemaal indrukken - max zo'n 70 tot 80 %
Je voelt vaak een kleine verhoging van de weerstand, dan niet verder drukken, ook al gaat dat wel.
De aanbevolen bandendruk is vaak nogal laag.
Verhoog de bandendruk (de mijne staan op 3,2 bar, wel voor een redelijk zware auto) maar blijf binnen de specificaties van de bandenfabricant (in dit geval 3,4 bar) en pomp ze regelmatig bij - zeker als het plots kouder geworden is, kan 0,5 bar schelen !
Bij normale snelheden is dit geen probleem, maar je merkt wel dat het veercomfort verminderd is.
Je kan bvb elke tankbeurt er 0,2 bar bijdoen, en zien hoe dat rijdt.
Meten is weten. Hou je brandstofverbruik (en eventueel ook de kosten) bij.
http://www.spritmonitor.de/en/
Maak gebruik van de verbruiksaanduiding in je auto (als die er is) om te zien wanneer je veel of weinig verbruikt.
Vertrek op tijd. Jezelf afjagen kost brandstof ;)
Hou ramen en zonnedak dicht.
Laat de airco af staan.
Vermijd zoveel mogelijk om te remmen. Rem indien nodig op de motor.
Als je meteen na elkaar her en der heen moet, begin met de verste verplaatsing (dan is je motor warm) en doe de andere stops op de weg terug.
Zet je (warme) motor af als je enige tijd moet stilstaan. (die start-stop systemen zijn er niet voor niets)
;)
-
Dankjewel!!! Het klinkt eigenlijk allemaal ook redelijk logisch :P
Ik ben nog aan't zoeken naar de ideale schakelmomenten e.d. ... Ik probeer snel op te schakelen, maar ik moet er echt op letten om dat te doen van 1 naar 2. Daar ga ik meestal in te hoge toeren omdat ik de auto nog niet helemaal gewoon ben. (lichte wagen, benzine, lichte gaspedaal tegenover daarvoor een zware diesel)
Ook qua bandenspanning moet ik misschien nog even kijken.... momenteel staat die op 2.2 (voor) en 2.0 (achter) zoals de sticker in mijn auto het aangeeft.
-
Ik rijd altijd met wat meer druk in mijn banden dan aangegeven, maar niet zo extreem als Ina. Ik pomp er meestal 2,6 bar in, op raad van de bandenboer waar ik vroeger langsging.
Een tip om echt heel weinig te verbruiken is de volgende, op de snelweg ga je erg dicht op een vrachtwagen rijden, natuurlijk is dit niet veilig, maar het is wel erg zuinig. Ik zie dikwijls auto's op de snelweg die dit overduidelijk toepassen. Zelf heb ik de oefening al een paar keer gemaakt op een zo vlak mogelijke snelweg. Je nadert de vrachtwagen op cruise-control met een zeer klein snelheidsverschil. Wanneer je korter dan zo'n 50 m bent genaderd (iets meer dan de afstand tussen de lichtpalen) zie je het verbruik op je meter (als je die hebt) zakken. Ik heb de oefening al enkele malen gedaan en merkte een daling van het verbruik tot 30% ! De vorm van de vrachtwagen is trouwens ook belangrijk. Zorg voor een vrachtwagen die wenig ruimte heeft onder de oplegger. Een truck met containers heeft onder de vrachtwagen een grotere ruimte die turbulentie veroorzaakt en dus meer luchtweerstand voor de auto die door deze turbulentie rijdt.
Voor mijn auto is het nog zuiniger om vlak achter een autobus te rijden, deze rijden immers 100 km/u i.p.v. 90 km/u en dat is dichter bij de optimum snelheid in 6-de. Op die manier kom ik op een gemiddeld verbruik van krap 3 l/100km.
Wil je echt het maximum eruit halen loont het ook om het oppervlak van je wagen 'gladder' te maken. Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk naden worden weggewerkt, je kan deze perfect aftapen met een flexibele tape. Zit er niemand op de achterbank, tape de naden van de deur dicht, tape de naden van je motorkap dicht. Zoek vooral naar de frontale naden die verbetert kunnen worden. Je zal er al snel weer 0.1 l/100 km kunnen afpitsen.
-
Dankjewel!!! Het klinkt eigenlijk allemaal ook redelijk logisch :P
Veel van die technieken werden in WO 2 en erna toegepast toen er amper benzine was, of die duur was ;)
Nadien zijn we die dan weer vergeten ...
Ik ben nog aan't zoeken naar de ideale schakelmomenten e.d. ... Ik probeer snel op te schakelen, maar ik moet er echt op letten om dat te doen van 1 naar 2.
Vooral 1ste zoveel mogelijk vermijden.
Het is een versnelling waarin je veel verbruikt.
Ik schakel vanuit stilstand na pakweg 2 autolengtes op.
Daar ga ik meestal in te hoge toeren omdat ik de auto nog niet helemaal gewoon ben.
Wen eerst wat aan de auto voor je gaat uitbollen in neutraal, en zo bochten gaat nemen enzo.
Eens je weet hoe die zich normaal gedraagt, kan je afwijkingen aanvoelen bij andere rijtechnieken.
Als je je ergens niet goed bij voelt : niet doen.
Ook qua bandenspanning moet ik misschien nog even kijken.... momenteel staat die op 2.2 (voor) en 2.0 (achter) zoals de sticker in mijn auto het aangeeft.
Da's erg laag.
Bij mijn auto is de aanbevolen druk 2.3 bar - en op alle gebruikersfora zal je de raad vinden dat te verhogen voor een beter stuurgevoel en om het vage zwalpen tegen te gaan - de oorspronkelijke reden waarom ik de druk ben beginnen verhogen.
-
Een tip om echt heel weinig te verbruiken is de volgende, op de snelweg ga je erg dicht op een vrachtwagen rijden, natuurlijk is dit niet veilig, maar het is wel erg zuinig. Wanneer je korter dan zo'n 50 m bent genaderd (iets meer dan de afstand tussen de lichtpalen) zie je het verbruik op je meter (als je die hebt) zakken.
Ik heb dat ook al geprobeerd, ook achter een bus, maar op 50m merk ik eigenlijk nog zo goed als niets van een verbruiksdaling.
Het wordt goed merkbaar rond de 25m ofzo, maar dat is me veel te link om daar voortdurend te gaan hangen.
Achter personenwagens gaan hangen is zinloos : je moet zodanig dicht volgen dat het uitermate onveilig wordt.
Hier spreken we over een paar meter, hooguit.
Hang je op de foute afstand, gaat het verbruik zelfs omhoog.
-
Deze week met de Honda 1.4 onderweg geweest (Kleine panne aan de Berlingo).
Auto was 20 km geleden volgetankt en de teller gaf een gemiddeld gebruik aan van 10.2 L/100 :o toen ik ermee vertrok,
als ik ermee aankwam na 15km stond de teller op 6.8 l/100 gemiddeld gebruik, een ruwe schatting is dus dat ik 3-4 L/100 gebruikte.
Ben dus na 1 km gestopt om de banden te pompen, heb nooit boven de 2000rpm geweest, heb me aan de lichten laten uitbollen in vrijloop, heb aan 2lichten waar je toch altijd lang staat te wachten de motor afgezet, heb de airco uitgelaten.
En toch was er nog meer te sparen maar rekening houden met het andere verkeer moet je soms al wat langer blijven gas geven (en dus daarna remmen ) dan je zou willen, wil niet echt in de weg gaan rijden want heb er zelf een hekel aan aan die semmelaars.
Zou best wel eens als proefkonijn voor één of ander automerk zo een duurtest willen doen ; Antwerpen Charleroi binnendoor met 5 L benzine bvb. ;D
-
Achter personenwagens gaan hangen is zinloos : je moet zodanig dicht volgen dat het uitermate onveilig wordt.
Hier spreken we over een paar meter, hooguit.
Hang je op de foute afstand, gaat het verbruik zelfs omhoog.
Die foute afstand heeft te maken met die turbulentie, als je in de turbulente zone hangt gaat je verbruik omhoog.
Ik heb ooit net die extra kms uit mijn tank gehaald nadat ik in Calais was aangekomen per boot op een zondagnacht. Toen waren er daar quasi geen tankstations open en ben ik maar in de richting van België beginnen rijden. Die snelweg was pas open en er stonden nog geen tankstations. Na vele spannende km vlak achter een oplegger ben ik toch nog aan een tankstation op een industrieterrein geraakt. Zonder die vrachtwagen was ik daar nooit geraakt.
Voor de mensen die nu gaan zeggen, waarom tankt die JC niet op tijd? Ik had de bak van mijn Golf TDI 90pk volgegooid in Oostende 5 dagen daarvoor. Ik heb éénmaal moeten tanken in Groot-Brittanië en viel daar achterover van de kost van 1 l diesel (toen zo'n 65 BEF/l). Ik had uitgerekend dat ik vlot in Oostende zou geraken om daar mijn tankkaart te gebruiken, helaas stormde het te hard en voer de Seacat naar Oostende niet uit, ik moest dan maar de boot naar Calais nemen en ik zat dus in de shit.
-
Echt mensen, ik wordt langzaam onpasselijk van wat ik hier lees! :D
Persoonlijk maakt het me geen kloten uit. Je kan erg ver gaan met hypermiling, maar met je motor uitzetten, ontkoppelen, overdreven bandendruk, vlak achter een vrachtwagen of bus gaan rijden maakt het er niet veiliger op. Remafstanden worden aanzienlijk langer, terwijl je overzicht aanzienlijk beperkt wordt.
En zoals Jo het zegt: probeer eens te kijken wat de resultaten zijn als je anticiperend rijdt (wat niet gaat achter een vrachtwagen of bus) en verder wel een veilige rijtechniek aanhoudt. Is het die halve liter per 100km waard?
-
A maar ik pomp de banden op volgens de opgegeven waarde, soms 0.2bar meer maar nu niet omdat het mijn auto niet is.
-
Echt mensen, ik wordt langzaam onpasselijk van wat ik hier lees! :D
Wat je zegt; ik heb hetzelfde gevoel
Is het die halve liter per 100km waard?
voor mij alleszins niet
bandenspanning volgens fabrikant of soms een ietsiepietsie meer
goed onderhouden auto: luchtfilter ! ( bij mij trouwens K&N uitwasbaar filter) bougies (ja ik rij me naft)
geen overbodige rommel meesleuren
gebruik van CC
anticiperend rijden
airco af wanneer niet nodig
dat is het voor mij zo wat, ik ga voor zo een beetje naft mijn leven niet riskeren, en ik ga ook mijn rijplezier niet laten bederven (lees: ik trek wél lekker goed op, en als't nodig is lekker in de toeren)
-
Ik had het eerder al geschreven:
Een tip om echt heel weinig te verbruiken is de volgende, op de snelweg ga je erg dicht op een vrachtwagen rijden, natuurlijk is dit niet veilig, maar het is wel erg zuinig.
Deze topic gaat echter over Ecorijden. Er worden hier technieken opgesomd die je zuiniger doen rijden en ja deze zijn niet allemaal veilig.
-
Echt mensen, ik wordt langzaam onpasselijk van wat ik hier lees! :D
Persoonlijk maakt het me geen kloten uit. Je kan erg ver gaan met hypermiling, maar met je motor uitzetten, ontkoppelen, overdreven bandendruk, vlak achter een vrachtwagen of bus gaan rijden maakt het er niet veiliger op. Remafstanden worden aanzienlijk langer, terwijl je overzicht aanzienlijk beperkt wordt.
Ik denk er net zo over.
Een te hoge bandendruk leidt tot abnormale slijtage van het midden van het loopvlak (net zoals een te lage bandendruk tot abnormale slijtage van de zijkanten van het loopvlak leidt).
Airco is enkel overbodig wanneer het koud én droog is, iets wat in België maar zelden voorkomt.
En ik zie het echt niet zitten om de dakbekleding van onze Touran te demonteren om er de langsrails op het dak te kunnen afhalen.
-
Jongeren niet bekommerd om verbruik auto
Jongeren tussen de 18 en de 24 jaar zijn een stuk minder bewust bezig met het brandstofverbruik van hun wagen dan "ouderen". Het gaat om 56% tegenover 76% voor 65-plussers. Dat is één van de opvallende resultaten uit een enquête van mobiliteitsorganisatie Touring in samenwerking met zijn buitenlandse collega's.
De vraagstelling verliep via de verschillende websites van de Europese mobiliteitsorganisaties. 6.147 Europese automobilisten namen eraan deel. De respondenten beantwoordden een vragenlijst die peilde naar de mate men al den niet milieuvriendelijk rijdt, wat men denkt over innovatieve systemen in de auto die helpen brandstof te besparen en welke van deze systemen men al gebruikt.
De belangrijkste conclusies voor België:
* Autobestuurders zijn zich bewust van de milieu-impact van hun voertuig: 67% van de Belgen (Europa = 68%) verklaart zijn autoverbruik in de gaten te houden. Opvallend: 71% van de mannen doet dit tegenover 55% van de dames. Jongeren zitten daar blijkbaar minder mee: 56% tegenover 76% "ouderen".
* 58% van de Belgen (Europa = 74%) zijn van oordeel dat innovatieve systemen kunnen helpen bij het zuinig rijden. Daarmee bengelen we achteraan in de rangschikking. Een verklaring is ondermeer dat 22% van de Belgen bang is voor schending van de privacy (Europa = 21%).
* Systemen in het dashboard die bijvoorbeeld het verbruik aanduiden zijn weinig aanwezig: slechts 33% (Europa = 35%) heeft een verbruikmeter en slechts 5% een bandendrukmeter (Europa = 8%). GPS-systemen, waarmee men eventueel files kan vermijden door het zoeken naar alternatieve wegen, hebben met 71% (Europa = 68%) een groter marktaandeel.
Verontrustend
Touring betreurt dat er zo weinig mensen zich bewust zijn van de mogelijkheden en oplossingen om brandstof te besparen en dus de uitstoot van het voertuig te verminderen. "Nochtans zijn deze innovaties minstens even belangrijk als alle andere mogelijke maatregelen tegen pollutie. Dat vooral jongeren daar te weinig bij stilstaan is verontrustend, want zij zijn de "nieuwe" autorijders."
-
Airco is enkel overbodig wanneer het koud én droog is, iets wat in België maar zelden voorkomt.
daarom dat mijn airco nooit uitgaat
ik heb een comfortabele auto gekocht om dat comfort ook te gebruiken
-
Touring betreurt dat er zo weinig mensen zich bewust zijn van de mogelijkheden en oplossingen om brandstof te besparen en dus de uitstoot van het voertuig te verminderen. "Nochtans zijn deze innovaties minstens even belangrijk als alle andere mogelijke maatregelen tegen pollutie. Dat vooral jongeren daar te weinig bij stilstaan is verontrustend, want zij zijn de "nieuwe" autorijders."
als men echt het verbruik van de belg naar beneden wil, moet men de toestand van onze wegen aanpakken
ook de milieuvervuilende bouwwerken als drempels en bloembakken moeten verdwijnen
dat scheelt al snel anderhalve liter per 100 km
-
Touring betreurt dat er zo weinig mensen zich bewust zijn van de mogelijkheden en oplossingen om brandstof te besparen en dus de uitstoot van het voertuig te verminderen. "Nochtans zijn deze innovaties minstens even belangrijk als alle andere mogelijke maatregelen tegen pollutie. Dat vooral jongeren daar te weinig bij stilstaan is verontrustend, want zij zijn de "nieuwe" autorijders."
als men echt het verbruik van de belg naar beneden wil, moet men de toestand van onze wegen aanpakken
ook de milieuvervuilende bouwwerken als drempels en bloembakken moeten verdwijnen
dat scheelt al snel anderhalve liter per 100 km
anderhalve liter per 100 km?
Ken hier in de buurt genoeg straten km's aan een stuk waar je 50 mag maar alle bezaait met 5-10 drempels waar je zelfs met een Berlingo (veert zacht) tot 20-25 moet afremmen, als je daar niet eco bolt verbruik je op je sokken 3l meer.
-
Ken hier in de buurt genoeg straten km's aan een stuk waar je 50 mag maar alle bezaait met 5-10 drempels waar je zelfs met een Berlingo (veert zacht) tot 20-25 moet afremmen, als je daar niet eco bolt verbruik je op je sokken 3l meer.
vertel mij eens hoe je daar aan "eco-driving" kan doen
uitstappen en duwen mss?
-
Airco is enkel overbodig wanneer het koud én droog is, iets wat in België maar zelden voorkomt.
daarom dat mijn airco nooit uitgaat
ik heb een comfortabele auto gekocht om dat comfort ook te gebruiken
Ik heb momenteel geen enkel probleem zonder airco
Als het wat te vochtig wordt (regenweer, plotse temp-verandering, volk in de auto ...) zet ik hem wel aan. 't is maar 1 knopke hé, zo moeilijk is da niet om af en aan te zetten ::)
-
Ken hier in de buurt genoeg straten km's aan een stuk waar je 50 mag maar alle bezaait met 5-10 drempels waar je zelfs met een Berlingo (veert zacht) tot 20-25 moet afremmen, als je daar niet eco bolt verbruik je op je sokken 3l meer.
vertel mij eens hoe je daar aan "eco-driving" kan doen
uitstappen en duwen mss?
dat vraag ik me ook wel af
al zeker niet op CC want ik kan die niet instellen onder de 30 kmh ...
trouwens, de hele weg 20 kmh rijden is evenmin eco
-
Ken hier in de buurt genoeg straten km's aan een stuk waar je 50 mag maar alle bezaait met 5-10 drempels waar je zelfs met een Berlingo (veert zacht) tot 20-25 moet afremmen, als je daar niet eco bolt verbruik je op je sokken 3l meer.
vertel mij eens hoe je daar aan "eco-driving" kan doen
uitstappen en duwen mss?
dat vraag ik me ook wel af
al zeker niet op CC want ik kan die niet instellen onder de 30 kmh ...
trouwens, de hele weg 20 kmh rijden is evenmin eco
Sterk optrekken en zwaar afremmen achterwege laten, snelheid niet naar 50 maar naar 40.
-
Sterk optrekken en zwaar afremmen achterwege laten, snelheid niet naar 50 maar naar 40.
Tegen 40 kan je er ook niet over, dus nog steeds remmen/optrekken ==> niet eco, ook al is het niet sterk optrekken en zwaar afremmen
-
, snelheid niet naar 50 maar naar 40.
eco-rijden doe je niet alleen (eco-rijden <> portemonee-rijden)
als je geen rekening houd met de mensen achter jou, verbruik jij wss minder, maar al de anderen meer
en dat kan niet de bedoeling zijn
ecorijden is volgens mij zien dat iedereen zo vlot mogelijk kan rijden
en net daar doet de overheid haar best om dit onmogelijk te maken
-
Deze week met de Honda 1.4 onderweg geweest (Kleine panne aan de Berlingo).
Auto was 20 km geleden volgetankt en de teller gaf een gemiddeld gebruik aan van 10.2 L/100 toen ik ermee vertrok,
als ik ermee aankwam na 15km stond de teller op 6.8 l/100 gemiddeld gebruik, een ruwe schatting is dus dat ik 3-4 L/100 gebruikte.
Ben dus na 1 km gestopt om de banden te pompen, heb nooit boven de 2000rpm geweest, heb me aan de lichten laten uitbollen in vrijloop, heb aan 2lichten waar je toch altijd lang staat te wachten de motor afgezet, heb de airco uitgelaten.En toch was er nog meer te sparen maar rekening houden met het andere verkeer moet je soms al wat langer blijven gas geven (en dus daarna remmen ) dan je zou willen, wil niet echt in de weg gaan rijden want heb er zelf een hekel aan aan die semmelaars.
Zou best wel eens als proefkonijn voor één of ander automerk zo een duurtest willen doen ; Antwerpen Charleroi binnendoor met 5 L benzine bvb.
-
@jo
ge moet u niet ongerust maken
voor mij blijft onze overheid de grootste oorzaak van het gebrek aan vlot verkeer en de daarbijhorende vervuiling
-
Airco is enkel overbodig wanneer het koud én droog is, iets wat in België maar zelden voorkomt.
daarom dat mijn airco nooit uitgaat
ik heb een comfortabele auto gekocht om dat comfort ook te gebruiken
Ik heb momenteel geen enkel probleem zonder airco
Als het wat te vochtig wordt (regenweer, plotse temp-verandering, volk in de auto ...) zet ik hem wel aan. 't is maar 1 knopke hé, zo moeilijk is da niet om af en aan te zetten ::)
Ik denk dat @ sniper een automatische airco (electronisch geregeld) bedoelt, die schakelt vanzelf uit en aan en regelt automatisch bij (info sensoren) zodat de gewenst ingestelde temperatuur en vochtigheidsgraad steeds behouden blijven -binnen een bepaalde marge- ,
ongeacht de wisselende omstandigheden: snelheid, zonnestraling, vochtigheidsgraad, enz... .
Natuurlijk kan men die ook volledig afzetten bij redelijk droge dagen, maar zoals men weet is de mens niet zo geschikt precies aan te voelen hoe vochtig én welke temperatuur er in de auto heerst.
Manuele verwarming en airco´s zijn altijd afhankelijk van persoonlijk gevoel, vele zetten hun manuele airco te koud bvb in de zomer.
Eenvoudige manuele airco´s hebben doorgaans tot viermaal meer meerverbruik als automatische. (meetwaardes ADAC)
Die hebben dus veel eerder een reden enkel de airco te gebruiken als het nodig is.
Dan heb je ook nog de gescheiden vol-automatische regelingen bestuurder/passagier/passagiers achteraan die ervoor zorgen dat iedereen tevreden is zonder onaangename tochtjes hier en daar...
Voor de geinteresseerden, hier uitvoerige testen van verschillende airco´s, met % meerverbruik:
http://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer/heizung-und-klima/default.aspx
Einfache Klimaanlagen verschwenden Energie
Einfache Klimaanlagen-Systeme kühlen zunächst grundsätzlich bis auf das Temperatur-Minimum hinunter. Um die vom Nutzer gewünschte Temperierung zu erreichen, wird dann vor den Luftaustrittsdüsen wieder Warmluft aus dem Heizungs-Wärmetauscher zugemischt. Eine billige Technik, die aber alles andere als ökonomisch ist. Von uns in dieser Kategorie beispielhaft ausgesucht und gemessen: Ford Fiesta und Mazda 6.
Sparsame Klimaanlagen haben elektronische Steuerungen
Vernünftiger mit der Energie gehen Klimaanlagen bzw. deren Kompressoren um, die mittels spezieller technischer Auslegung und elektronischer Steuerung exakt soviel leisten, wie im Moment gerade an Kälteenergie gebraucht wird. Diese Technik findet man überwiegend nur im gehobenen Preis-Segment, ein typischer Vertreter ist hier der Audi A4. Zu dieser Kategorie gehört auch der Opel Vectra, der über einen Klima-Kompressor mit variablem (also leistungsgesteuerten) Hubvolumen verfügt, allerdings ohne externe elektronische Ansteuerung (wie z.B. beim A4).
ADAC-Messwerte
Mehrverbrauch durch Klimaanlagen bei einer Außentemperatur von 28° C und einer Klimatisierung des Innenraums auf + 22° C: Angaben in Liter/100 km bzw. (Gesamtverbrauch) zusätzlich prozentual:
Mehrverbrauch durch Klimaanlagen PDF, 22 KB
Grafisch, enkele meetwaardes: van 19,9 % gemiddeld meerverbruik (manuele airco) tot 5,2 % gemiddeld meerverbruik (auto-electr. airco) voor een afkoeling van buiten temp van 28°C naar 22°C binnentemp.:
http://www.adac.de/_mm/pdf/Klimaanlagen-Mehrverbrauch_22KB_29565.pdf
Respectievelijke tips ADAC om nog minder te verbruiken:
Tipps für Klimaanlagen mit manueller Bedienung:
Für schnelle Abkühlung Heizungstemperaturregler auf „Kalt“, Gebläse auf höchste Stufe und in den ersten Minuten Umluft einschalten. Nach Erreichen einer behaglichen Innenraumtemperatur Kühlung im selektiven Betrieb benutzen (nur einschalten, wenn Kühlleistung erforderlich ist) oder durch Zumischen von Heizungsluft Wohlfühltemperatur nachregeln. Gebläse nach und nach zurückstellen und Umluft ausschalten.
Umluft = enkel binnencirculatie
Tipps für Klimaanlagen mit Automatik
Individuelle Temperatur vorwählen und für Luftverteilung und Gebläsestärke Automatikprogramm wählenUm den Kraftstoffmehrverbrauch durch Klimaanlagen zu reduzieren, Kühlung nur dann einschalten, wenn Abkühlung der Innenraumtemperatur gewünscht wird. Erst bei einer Außentemperatur von ca. 3–5° C wird der Klimakompressor automatisch abgeschaltet.
Kann bei hoher Luftfeuchtigkeit ein Beschlagen der Scheiben durch eine höhere Gebläsestufe nicht verhindert werden, Kühlbetrieb für Trocknung der Luft einschaltenKurz vor Fahrtende sollte die Kühlung, aber nicht das Gebläse ausgeschaltet werden. Das verhindert Restfeuchtigkeit im Lüftungssystem, die Bakterien- und Pilzbefall und somit Geruchsbildung begünstigt
Mijn ervaring (ook persoonlijke auto´s) is alleszins dat auto´s met dieselmotoren veel eerder een airco opzetten of nodig hebben als pw met benzinemotoren die veel sneller droge warmte afgeven in de binnenruimte met normale verwarming, en waar niet alle warmte bij het begin verloren gaat zoals bij de stevigere dieselmotoren waar het prioritair is dat eerst de massievere motor (en olie) en katalysator (via uitlaatgassen) op werkstemperatuur gebracht moet worden, om diverse gekende (ook milieu*) redenen.
Dieselmotoren hebben veel lagere uitlaatgastemperaturen als benzinemotoren, om de emissiewaardes voldoende te reduceren moet eerst de katalysator op werktemp gebracht worden. En benzinemotoren hoeven ook geen roet en veel minder NOx te verminderen.
* http://www.motorlexikon.de/?I=109
Abgastemperatur
Die Abgastemperatur ist u. a. abhängig vom Verbrennungsverfahren, der Last und der Drehzahl des Motors. Während bei aufgeladenen Dieselmotoren mit Direkteinspritzung eine maximale Abgastemperatur um 800°C erreicht wird, ergeben sich beim Ottosaugmotoren maximale Abgastemperaturen von über 1050°C. Die Abgastemperatur spielt eine wichtige Rolle bei der Abgasentgiftung. Von ihr hängt entscheidend das Anspringverhalten des Katalysators bzw. das Ansprechen der Lambda-Sonde ab. Sinkt die Abgastemperatur unter 250 - 300°C , sinkt auch der Konvertierungsgrad des Katalysators.
Die Abgastemperatur ist indirekt auch ein Maß für die Güte der Verbrennung. Hohes Verdichtungsverhältnis beim Ottomotor ergibt eine niedrigere Abgastemperatur (hoher thermischer Wirkungsgrad); späte Zündwinkel verlagern die Verbrennung teilweise in den Auslasstrakt und erhöhen die Abgastemperatur, was zum schnelleren Anspringen des Katalysators während der Warmlaufphase führt. Nachteil ist die damit verbundene Erhöhung des Kraftstoffverbrauchs.
Beim Dieselmotor kann z. B. zur Unterstützung der Regeneration von Rußfiltern von Zeit zu Zeit die Abgastemperatur durch Ansaugluftdrosselung und Ansaugluftvorwärmung erhöht werden. Auch später Einspritzbeginn und Nacheinspritzung sind hilfreich zur Erhöhung der Abgastemperatur.
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzeugkatalysator#Oxidationskatalysator
Dieselmotoren verbrennen kein vorbereitetes Brennstoff-Luft-Gemisch. Der Brennstoff wird innermotorisch in die komprimierte Luft zugegeben. Die Verbrennung selbst verläuft nur lokal stöchiometrisch oder gar unter Sauerstoffmangel. Da der Brennstoff nicht gleichmäßig verteilt wird, führt die Verbrennung in Gänze zu einem hohen Luftüberschuss und damit zu λ > 1. Im Abgas sind daher hohe Sauerstoffkonzentrationen vorhanden. Somit ist die Reduktion von NOx wie beim Drei-Wege-Katalysator nicht möglich. CmHn- und CO-Emission können jedoch durch den Einsatz eines Oxidationskatalysators gemindert werden. Die Oxidationsreaktionen laufen hierbei gleich wie beim Drei-Wege-Katalysator ab. Aufgrund der deutlich niedrigeren Abgastemperaturen im Vergleich zum Ottomotor sind Diesel-Oxidationskatalysatoren oft nahe am Abgaskrümmer verbaut, der Washcoat enthält nur Platin und/oder Palladium.
Die NOx-Minimierung von Dieselmotoren kann zunächst durch innermotorische Maßnahmen, also die gezielte Beeinflussung der Verbrennung zum Beispiel durch teilweise Abgasrückführung, erfolgen. Dies ist jedoch nur in engen Grenzen möglich, da ansonsten die Ruß-Emission ansteigt und die Motorleistung sinkt. In Zukunft soll der vermehrte Einsatz von NOx-Speicherkatalysatoren oder SCR-Katalysatoren den NOx-Ausstoß von Dieselfahrzeugen senken.
Als het mogelijk is wordt bij dieselmotoren de katalysator dikwijls zo kort mogelijk bij het uitlaatspruitstuk gemonteerd om de katalysator rapper op werktemp te krijgen.
-
Ik denk dat @ sniper een automatische airco (electronisch geregeld) bedoelt
ik ook :)
-
Ik denk dat @ sniper een automatische airco (electronisch geregeld) bedoelt
ik ook :)
:) schrijf dat dan ook hé ;)
Ik heb weer een hele bijbel neergepent... ;D
en voor 0,1 liter per 100 km ga ik niet voordurend met het aan en uit knopje van mijn automatische airco spelen...
voor 2,1 l /100 km laat ik mijn (manuele) airco wel lang genoeg uit staan.
Pro einhundert Kilometer 0,1 Liter oder 2.1 Liter, je nach Modell und Einsatzgebiet: Wie unser Diagramm zeigt,
ist die Bandbreite des Mehrverbrauchs der hier untersuchten Modelle enorm.
http://www.adac.de/_mm/pdf/Klimaanlagen-Mehrverbrauch_22KB_29565.pdf
-
en voor 0,1 liter per 100 km ga ik niet voordurend met het aan en uit knopje van mijn automatische airco spelen...
't is niet dat ik voortdurend de airco af en aan zet hé. In de zomer staat hij bijna altijd aan, in de winter zet ik hem uit als ik kan vermoeden dat het droog genoeg is (en ik niet met volk in de auto zit) en dan blijft hij uit totdat ik een vochtigheidsprobleem krijg. Als ik hem dan aan zet blijft hij wel aan totdat weer een dag aanbreekt dat ik kan vermoeden dat het droog genoeg is en ik geen volk in de auto heb...
Ik zal dus mijn auto vaker starten/stilzetten dan dat ik mijn airco op of af zet ;)
-
Ik heb nogeens geen airco, super ecorijden. ;D
-
Ik heb nogeens geen airco, super ecorijden. ;D
Niet altijd...
Zet ge soms de voorste ramen open in de zomer ? ;D ;)
Heeft ADAC ook gemeten, 0,2 liter meerverbruik al vanaf 80-100 kmh;
dan is ´mijn automatische airco´ 50 % zuiniger met 0,1 l meerverbruik. ;)
Offene Seitenfenster kosten auch Sprit
Klimaanlage aus – Fenster runter: An heißen Tagen wird das nicht ausreichen, um im Fahrzeug-Innenraum ein akzeptables Temperatur-Niveau zu halten. Zudem kann es bereits ab etwa 50 km/h im Innenraum recht laut und turbulent werden. Trotzdem ist die Frage nicht uninteressant, wie viel Sprit ein geöffnetes Seitenfenster kostet.
Wir haben es gemessen: Bei Geschwindigkeiten zwischen 80 km/h und 100 km/h mit beiden geöffneten Seitenfenstern lag der Mehrverbrauch bei 0,2 l/100 km.
-
Ik heb nogeens geen airco, super ecorijden. ;D
Zet ge de ramen open in de zomer ? ;D ;)
gotcha ;D
-
Nee mijn dashbord staat vol ventilateurs. :-\
-
-
Nee mijn dashbord staat vol ventilateurs. :-\
Elk stroomverbruik is extra brandstofverbruik... ;D ;)
-
Dan heb je ook nog de gescheiden vol-automatische regelingen bestuurder/passagier/passagiers achteraan die ervoor zorgen dat iedereen tevreden is zonder onaangename tochtjes hier en daar...
Volgens mij ook niet bepaald zuinig. Er bestaat immers geen fysieke afscheiding tussen de verschillende delen van het interieur.
Stel dat de temperatuurregelaar voor links op 18°C staat en die voor rechts op 22°C. Aan beide kanten moet de klima haar uiterste best doen om beïnvloeding door de verschillende temperatuur aan de andere kant te vermijden.
-
Dan heb je ook nog de gescheiden vol-automatische regelingen bestuurder/passagier/passagiers achteraan die ervoor zorgen dat iedereen tevreden is zonder onaangename tochtjes hier en daar...
Volgens mij ook niet bepaald zuinig. Er bestaat immers geen fysieke afscheiding tussen de verschillende delen van het interieur.
Stel dat de temperatuurregelaar voor links op 18°C staat en die voor rechts op 22°C. Aan beide kanten moet de klima haar uiterste best doen om beïnvloeding door de verschillende temperatuur aan de andere kant te vermijden.
Klopt, het zal meestal enkel voor de temperatuur in de voetruimte zijn.
-
En toch was er nog meer te sparen maar rekening houden met het andere verkeer moet je soms al wat langer blijven gas geven (en dus daarna remmen ) dan je zou willen, wil niet echt in de weg gaan rijden want heb er zelf een hekel aan aan die semmelaars.
Oh, ik erger me nog steeds aan het gesemmel ;)
Het gaat overigens vaak nog steeds aardig vooruit, hypermilen of niet :D
BVB op de afrit van de E313 in Massenhoven hangen ze eerst kort achter me op de uitvoegstrook, maar dan komt die bocht, en dan zie ik de meesten ineens zelfs niet meer in de binnenspiegel.
Dan ga ik er nog door aan een rustige +/- 65 - want anders hou ik teveel snelheid over boven ;D
Ik rij traag op de snelweg - 100 - maar ik rij even snel op de knooppunten A'pen Oost of Noord, Haven, ... als er gene rappe in mijn weg komt rijden. :D
Iets met een ouwe aap die zijn streken nog niet helemaal verleerd is ...
-
overdreven bandendruk,
Ik vind die eigenlijk nog niet echt overdreven.
Michelin zo te zien ook niet , want die geven de band vrij voor die druk.
Op mijn auto heb ik al van in het begin last van overmatige slijtage op de buitenkanten van het loopvlak.
Typerende slijtage voor te lage bandendruk ...
Dat heeft ook wel iets te maken met mijn bochtsnelheden, maar het was te veel - en ik ben niet de enige die dat voor had.
Het verhogen van de bandendruk heeft dat grotendeels opgelost, en de slijtage is nu een stuk gelijkmatiger.
En zoals Jo het zegt: probeer eens te kijken wat de resultaten zijn als je anticiperend rijdt
Hypermilen is eigenlijk vrij extreem anticiperend rijden.
Als je niet reeds anticiperend rijdt, moet je er zelfs niet aan beginnen ;)
Je moet eindeloos ver vooruit zien om het uitbollen in neutraal in te schatten, want het gaat vér.
-
bandenspanning volgens fabrikant of soms een ietsiepietsie meer
Volgens welke fabricant, die van de auto, of die van de banden ?
Groot verschil ;)
-
daarom dat mijn airco nooit uitgaat
ik heb een comfortabele auto gekocht om dat comfort ook te gebruiken
Ik gebruik dat ook, maar enkel indien nodig. Nu dus niet, wegens koud genoeg.
In de zomer gaat die ook op hoor. Ik heb een hekel aan warm.
als men echt het verbruik van de belg naar beneden wil, moet men de toestand van onze wegen aanpakken
ook de milieuvervuilende bouwwerken als drempels en bloembakken moeten verdwijnen
dat scheelt al snel anderhalve liter per 100 km
Ik verwacht niet dat ik er nog 1,5 L/100km meer mee kan winnen, maar het zou verdorie een slok op een borrel schelen.
-
Auto was 20 km geleden volgetankt en de teller gaf een gemiddeld gebruik aan van 10.2 L/100 :o toen ik ermee vertrok,
als ik ermee aankwam na 15km stond de teller op 6.8 l/100 gemiddeld gebruik, een ruwe schatting is dus dat ik 3-4 L/100 gebruikte.
Dat is dus heel erg weinig, zeker voor zo'n korte afstand (of was 'm warm ?).
-
Mijn klima staat altijd aan, de auto ziet zelf maar wat hij er mee doet. Als ik de hele klima uitzet zie ik geen verschil in mijn verbruiksmeter.
Ik zag dat ook nooit.
Tot ik cruise control liet installeren.
Dan valt het verschil in verbruik ineens wel op.
-
Klopt, het zal meestal enkel voor de temperatuur in de voetruimte zijn.
In mei 2010 wou mijn toen bijna 85-jarige vader (80% invalide vanwege zijn verblijf in concentratiekampen tijdens de tweede wereldoorlog) hier bij ons eens op bezoek komen.
Hij wilde mijn toen bijna 80-jarige zieke moeder, die amper nog van bij hun thuis in Wommelgem tot aan hun buitenverblijf in Middelkerke kan meerijden, niet langer dan een week alleen laten. Daarom had hij zich voorgenomen om op 2 dagen naar hier te komen, hier 3 dagen te verblijven, en dan op 2 dagen terug naar huis te rijden.
Ik heb hem voorgesteld dat ik hem zou komen halen en terugbrengen, zodat hij slechts 2 dagen onderweg was, en hier 5 dagen kon doorbrengen.
"Jamaar," zei hij, "ik verdraag geen airco. Ik heb het al 2 keren voorgehad dat ik een taxichauffeur vroeg om de airco uit te schakelen, en desondanks daarna een verkoudheid had."
Ik stelde hem gerust: "Ik zal jou tonen dat ik de airco uitschakel, en alle uitlaten van de klima in het rechter wagencompartiment sluit."
De heen- en terugreis zijn aldus voor mij uiterst oncomfortabel geweest (het was gelukkig nog niet te warm in mei 2010), maar ik had het er voor mijn geliefde papa graag voor over. En hij heeft er geen verkoudheid aan overgehouden.
-
Ik vind die eigenlijk nog niet echt overdreven.
Michelin zo te zien ook niet , want die geven de band vrij voor die druk.
Geen enkele band is dezelfde, maar ik zette in het verleden mijn achterbanden op 3,0 om net minder grip te hebben op de achteras om te gaan driften, en dan werd mijn auto vrij giftig bij accelereren.
-
Ik verwacht niet dat ik er nog 1,5 L/100km meer mee kan winnen, maar het zou verdorie een slok op een borrel schelen.
bij verschilt het zoveel als ik naar de beschaafde wereld reis
en ik hou dezelfde rijstijl aan als hier
gewoon vlotter verkeer en betere wegen maken het verschil
-
Half verbruiksgerelateerd: Toyota wou hun nieuwe wagen voorstellen in Gent. Afgelast: in België zijn te veel files en kan de auto niet getest worden van licht tot licht en file tot file. (Nieuwsblad van vandaag of gisteren)
:D :D :D dat is weer een nieuwe belgenmop zeker :D :D :D
of, bij nader inzien :'(
-
-
Geen enkele band is dezelfde, maar ik zette in het verleden mijn achterbanden op 3,0 om net minder grip te hebben op de achteras om te gaan driften, en dan werd mijn auto vrij giftig bij accelereren.
En het effect op sterk verschillende auto's is ongetwijfeld ook anders.
Maar op het duidelijk verminderde ophangingscomfort na, merk ik eigenlijk geen negatieve effecten.
Bij het nogal stevige begin van de winter was de druk verlaagd tot 2.5 bar - de aanbevolen druk bij hoge snelheden/zware belasting.
Het voelde aan alsof de handrem op stond ;)
-
Hmmmm...
Ik rij 50 in 4de omdat het verbruik lager ligt. Ik schakel op tegen de 2000 toeren denk ik en dan valt het terug tot 1500 en dat gaat perfect. Ik let er natuurlijk wel op dat ik op tijd terugschakel naar 3de (als ik onder de 45 ga gewoonlijk).
M'n vriend rijdt (met mijn auto) 50 in 3de en dan zit ie tegen de 2500 toeren. Als ik er iets over zeg, dan zegt ie dat het slecht is om 50 in 4de te rijden, want je kan niet op tijd stoppen ofzo (?), je kan niet genoeg anticiperen...
Wie heeft er gelijk?
En ik wou dat ik een deftige boordcomputer of verbruiksmeter had... Zo'n digitale weergave met blokjes vind ik toch maar niks!
-
Hmmmm...
Ik rij 50 in 4de omdat het verbruik lager ligt. Ik schakel op tegen de 2000 toeren denk ik en dan valt het terug tot 1500 en dat gaat perfect. Ik let er natuurlijk wel op dat ik op tijd terugschakel naar 3de (als ik onder de 45 ga gewoonlijk).
M'n vriend rijdt (met mijn auto) 50 in 3de en dan zit ie tegen de 2500 toeren. Als ik er iets over zeg, dan zegt ie dat het slecht is om 50 in 4de te rijden, want je kan niet op tijd stoppen ofzo (?), je kan niet genoeg anticiperen...
Wie heeft er gelijk?
En ik wou dat ik een deftige boordcomputer of verbruiksmeter had... Zo'n digitale weergave met blokjes vind ik toch maar niks!
rustig tegen 50 in 4de doe ik ook, ik zie niet in waarom je niet op tijd zou kunnen stoppen
't is wel zo, zeker met benzine, dat je motor heftiger reageert op het lossen van het gaspedaal in 3de dan in 4de, maar om te (nood)remmen prefereer ik de rem ::)
En alert moet je in elke versnelling zijn
-
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.
-
zolang je niet wil versnellen.
da's evident, eh ;)
-
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.
zolang je niet snel wil versnellen.
-
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.
Maar gij rijdt dan ook met die (soepele) 6 cilinder in lijn hé, met perfecte "motorbalans".
Ik ken die, alhoewel boxer-6 nog wat fijner klinkt ;)
Met ideale Massenausgleich
(wie vertaalt dat ? Euhm ´massa´s in evenwicht´)
ttz de massakrachten en -komponenten 1e en 2e graad van een zuigermotor die mekaar opheffen = 0
(1e graad is belangrijker als 2e graad).
edit: of gewoon motorbalans ;D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Balansas
De motorbalans hangt in sterke mate af van het aantal cilinders en de cilinderconfiguratie.
Massenausgleich und Laufruhe von Hubkolbenmotoren
(C) 2008-2011 Franz Winter
...
Die folgende Tabelle zeigt die Berechnungsergebnisse für die wichtigsten Motoren. Der angegebene Faktor beschreibt jeweils die Intensität der Kraft- bzw. Momentenkomponente, wobei die zweite Ordnung generell in geringerer Intensität als die erste Ordnung zu spüren ist. (Beispiel: Ein Faktor „2“ bei der zweiten Ordnung ist deutlich weniger „schlimm“ als ein Faktor „2“ bei der ersten Ordnung. Überall Faktor „0“ ist selbstverständlich am Besten.)
Freie Massen-kräfte 1e Ordnung Freie Massen- momente 1e Ordnung | Freie Massen-kräfte 2e Ordnung Freie Massen-momente 2e Ordnung
4-Takter
1-Zylinder 1 0 | 1 0
Reihen-2-Zylinder 2 0 | 2 0
Reihen-3-Zylinder 0 1,7 | 0 1,7
Reihen-4-Zylinder 0 0 | 4 0
Reihen-5-Zylinder 0 0,5 | 0 5
Reihen-6-Zylinder 0 0 | 0 0
V6 (Bankwinkel 90°) 0 1,7 | 0 2,4
V8 (Bankwinkel 90°) 0 0 | 0 0
V12 (Bankwinkel 60°) 0 0 | 0 0
Boxer 0 0 | 0 0
http://www.brucewilles.de/massenausgleich.html
tabel laatste blz.
-
Ja, ik rij 50 in 6e :D
-
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.
Puur auto afhankelijk.
De mijne doet er bvb niet aan mee.
Het gaat als je van hogere snelheid afzakt naar 50 en vlak of licht afhellend verder rijdt.
Beetje omhoog of ietwat terug versnellen, en het verbruik is hoger dan in 3de.
In 3de kan je je snelheid meer bepalen met het gas - er is redelijk wat motorrem.
In 4de is dat lastiger.
-
Mijn auto heeft blijkbaar sowieso nauwelijks motorrem... het is echt opvallend eigenlijk... de vorige (diesel) remde juist heel erg op de motor...
-
Mijn auto heeft blijkbaar sowieso nauwelijks motorrem... het is echt opvallend eigenlijk... de vorige (diesel) remde juist heel erg op de motor...
Uw vorige diesel was wslk zonder turbo, de zuigdiesels hebben een hogere compressieverhouding tot ca 23:1 of soms meer.
Turbodiesels gaan ca. 16 : 1 hebben.
Ook al dan niet directe inspuiting speelt een rol.
Minder inwendige motorwrijving is wel beter.
Principe : hoe hoger de max turbodruk hoe lager de compressieverhouding.
Ook bij benzinemotoren, maar daar is het verschil minder omdat de max compressieverhouding ca rond 12:1 is. Bij turbobenzines is dat dan ~ max 10:1; de verschillen zijn navenant max turbodruk.
(uitzonderingen bevestigen de regel)
-
Met ideale Massenausgleich
(wie vertaalt dat ? Euhm ´massa´s in evenwicht´)
Uitbalancering van de massa's? ;)
-
Puur auto afhankelijk.
De mijne doet er bvb niet aan mee.
Uiteraard. Zijn Golf doet er ook niet helemaal aan mee, daar moet je echt wel op tijd terugschakelen!
-
-
Wat ook helpt (niet doen bij koude motor): snel optrekken (en toch niet hoger in de toeren gaan dan nodig).
Er is sowieso een bepaalde hoeveelheid energie nodig om de auto van snelheid x km/h te versnellen naar snelheid y km/h (y > x). Maar door snel op te trekken, rijd je zo kort mogelijk in een lagere versnelling, waar het verbruik hoger is.
Als het verkeer en de toestand van het wegdek dergelijk vlot optrekken mogelijk maken, leren ze in de Duitse autorijscholen: op vlakke weg opschakelen van 1 naar 2 na één wagenlengte gereden te hebben.
-
Met ideale Massenausgleich
(wie vertaalt dat ? Euhm ´massa´s in evenwicht´)
Balans ;)
-
Er is niks mis mee met in 4e 50 km/u rijden, zolang je niet wil versnellen.
Puur auto afhankelijk.
De mijne doet er bvb niet aan mee.
Het gaat als je van hogere snelheid afzakt naar 50 en vlak of licht afhellend verder rijdt.
De mijne doet daar intussen wel aan mee ... als 'm warm is toch.
Ik reed dus al jaren rond met een onopvallend motorprobleem ... don't ya love it !
In tussentijd is 'm bijna helemaal uit elkaar gehaald in de garage, en zijn de meeste luchtleidingen voor en na de turbo vervangen wegens kapot.
Voor de turbo maar na de luchtmassameter valse lucht trekken, en afblazen na de turbo.
Mijn idee van onderhoud volgens het boekje is lichtelijk anders ....
Blijkbaar keken ze daar enkel naar wat in het boekje staat dat te vervangen is.
-
Om in te haken op het topic van enkele dagen terug dat weinigen onder het opgegeven fabrieksverbruik geraken. Mijn vorige tank diesel heb ik me wat ingehouden en eens gekeken hoe ver ik kon komen.
Wat heeft het opgeleverd?
Gemiddeld verbruik: 3,98 L / 100 km - Fabrieksopgave 3,8 L / 100 km
Gemiddelde snelheid: 54 km/u
Niet slecht ;)
Heeft het effect op je reistijd om maar 100 op de snelweg te doen ?
Bij mij was dat eigenlijk verwaarloosbaar .
Je gemiddelde snelheid is wat laag.
Doorgaans is dat een "goed" teken voor een lager verbruik, maar dus niet in België ...
Hier wil het zeggen dat je vooral gehinderd werd.
Als mijn gemiddelde snelheid lager is, is mijn verbruik ook hoger ...
Met een paar extra maatregelen als je banden harder oppompen, ga je wel op de 3,8 geraken.
Als je wil, natuurlijk ;)
-
Met een paar extra maatregelen als je banden harder oppompen, ga je wel op de 3,8 geraken.
Als je wil, natuurlijk ;)
Ach, tot het uiterste minimum qua verbruik willen gaan heeft ook zo zijn nadelen.
Mijn bedoeling is het niet. Maar eigen aan mijn rijstijl is dat ik zeer weinig de remmen gebruik (een garagehouder heeft mij al eens gevraagd of ik toch wel wist waarvoor dat middenste pedaal dient). Met als gevolg dat de remblokjes, nog lang voor ze versleten zijn, al verglaasd zijn, en aldus de remschijven beschadigen, wijl de remschijven ook gaan roesten, zodat ik ze zo nu en dan eens moet vervangen. Dat kost veel meer dan remblokjes en de bespaarde brandstof.
-
-
Met als gevolg dat de remblokjes, nog lang voor ze versleten zijn, al verglaasd zijn, en aldus de remschijven beschadigen, wijl de remschijven ook gaan roesten, zodat ik ze zo nu en dan eens moet vervangen. Dat kost veel meer dan remblokjes en de bespaarde brandstof.
Geregeld eens goed remmen.
Is hier geen echt probleem met voorrangsnegeerders en zwakzinnige kamikaze fietsers ...
Mijn remmen zijn ook al 160.000 km onaangeroerd.
-
Scheelt op mijn traject zo'n 5 minuten. Theoretisch verlies ik 3,8 minuten door 95 km/u te rijden ipv 125 km/u op 25 km snelweg.
95 wordt al traag, dan begint het bij mij ook meer tijd te kosten.
Nu, 't is lastig vergelijken, want ik moet noodgedwongen ook een andere, tragere weg naar het werk volgen nu.
Probeer anders 105 eens.
Tot daar heb ik eigenlijk geen tijdsverlies gezien - wat ik inboet door trager te rijden, verlies ik anders door vaker te moeten afremmen.
Steeds 120 kunnen aanhouden is niet meer realistisch kanten A'pen.
Een stuk van dat traject was/is trouwens al beperkt tot 100.
Ter vergelijking de gemiddeldes van enkele bakken voor deze:
55, 55, 55, 59, 56, 56, 56, 52, 57, 59, 62, ... Dus zo erg veel lager is het niet.
Je gemiddelde is gewoon te laag ... altijd dus.
DWZ, je rijdt redelijk wat afstand op wegen waar je niet kan doorrijden en dat haalt je gemiddelde omlaag.
In principe zou een lagere snelheid je verbruik ook moeten verlagen, maar door de rijomstandigheden komt dat er niet uit.
Dat werkt enkel als je constant 55 ofzo kan rijden, en dat is onmogelijk.
Mijn gemiddelde snelheid ligt doorgaans rond de 70 km/u.
Dat is maar een paar km/u lager dan 6 jaar eerder (74-75) maar er zat toen veel meer variatie in, en soms ook gemiddeldes van in de 50 km/u - die zijn nu zeldzaam.
Heb ik er niet voor over, mijn banden staan op 2,5 bar zoals voorgeschreven en dat vind ik al best ;)
Als de mijne terug op 2,5 bar staan, voelt het aan alsof ik op platte banden rij met de rem op. :)
Ter vergelijking met de tabel in vorige post: vandaag was mijn gemiddelde traject verbruik (~ 45 km) 4,9 L / 100 km. 125 km/u op de snelweg, maar ook vrij druk op woensdag op de baan.
Bijna een literke.
Begint de moeite te worden hé ;)
Ik rij momenteel op jaarbasis 7% zuiniger dan het normverbruik.
In jouw auto zou dat een 3,5L en +/- 2 euro per 100km betekenen.
Probleem is dat als je vertrekt van een auto die al een aanvaardbaar, laag verbruik heeft, de winst dus redelijk beperkt is.
-
Met als gevolg dat de remblokjes, nog lang voor ze versleten zijn, al verglaasd zijn, en aldus de remschijven beschadigen, wijl de remschijven ook gaan roesten, zodat ik ze zo nu en dan eens moet vervangen. Dat kost veel meer dan remblokjes en de bespaarde brandstof.
Geregeld eens goed remmen.
Dat zegt de garagehouder ook: af en toe eens sterk afremmen van 80 km/h naar stilstand.
-
Voilà weeral se.
4,4 L/100km hoewel het normverbruik 5 L/100km is - en het realistische "normale" verbruik 6 L/100km :D
Niet eventjes, maar over een tank van 1050 km.
-
-
95 is zowat de snelheid van de vrachtwagens, ...
:o
Als ik goed door stamp mag ik al blij zijn dat ie effe 84km/u haalt op gps.
Normaal 83km/u en geen meter meer sneller. :-\
-
Probeer anders 105 eens.
Ja, moedig dat vooral nog wat aan, dat nodeloos voor mijn neus hangen inhalen aan 105 omdat vrachtwagens maar 90 gaan...
-
-
Wat ik wel bloedirritant vind is als zo'n mensen eens ze terug rechts rijden (als ze al naar rechts gaan) opeens niet in te halen zijn aan 120 km/u.
Als het een troost mag zijn, daar heb ik ook last van ;)
Op CC nog het meest van al.
Halverwege je inhalen worden die precies ineens wakker "ik word ingehaald, dat mag niet gebeuren !" en gaan dan weer sneller rijden
-
Ja, moedig dat vooral nog wat aan, dat nodeloos voor mijn neus hangen inhalen aan 105 omdat vrachtwagens maar 90 gaan...
Aan A'pen Oost rij ik niet zelden een aantal van die inhalers weer voorbij ....
Wat hebben zij gewonnen, Pierre ?
Niks, Walter ...